• Reclame
  • Bedrijfsjournalistiek
  • Tekstredactie
  • Interviews
  • Onderwijs
  • CD-recensies

René Leverink Tekst

  • Home
  • Over René Leverink Tekst
  • OCW / blog
  • Taal & Communicatie / blog
  • Assortiment
  • Contact
Je bent hier: Home / Archief voor Taal & communicatie / Uitgelicht

“Turkije vermoordt de journalistiek”

1 december 2015 Reageer

turkey-press_-629x354Van juli tot september zijn in Turkije 101 websites, veertig twitteraccounts en 178 nieuwsartikelen gecensureerd. Er werden 21 journalisten, drie media-organisaties en een drukkerij aangevallen. 28 journalisten werden vervolgd, 24 journalisten en negen krantenverkopers werden gevangengenomen. 61 personen zijn opgepakt en tot gevangenisstraffen veroordeeld op beschuldiging van het beledigen van de president. Een van hen was een jongen van 14. De Turkse pers wordt steeds meer onder druk gezet. Wie kritiek heeft op de regering, wordt in het nauw gebracht met [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: journalistiek, Turkije

Convergente differentiatie, dyspraxie, roos van Leary?!

26 november 2015 Reageer

Geen vakgebied waar zoveel jargon wordt gebruikt als het onderwijs. Geeft niks, zolang we maar weten wat het allemaal betekent. Maar dat is voor niemand weggelegd. Gelukkig heeft wij-leren.nl, ‘kennisplatform voor het onderwijs’, meer dan driehonderd educatieve termen bij elkaar gebracht in een onderwijskundige begrippenbibliotheek. Het loopt van [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: onderwijskundige begrippen, wij-leren.nl

Strato rockt het internet!

22 november 2015 1 Reactie

Knipsel2Ruim een jaar geleden schreven we over de volstrekt onbegrijpelijke en volkomen idiote tv-reclame van het hostingbedrijf Strato. Sindsdien is dat bericht 3.141 keer aangeklikt. Argeloze tv-kijkers waren zo van slag door het optreden van de Strato-internetman, dat ze massaal gingen googlen, op zoek naar duiding, troost en exegese. Intussen is een volgende fase aangebroken in de carrière van de corpulente Strato-man. Hij presenteert de Internet-Wow-Show. Samen met een collega, die minstens zo curieus is, maar dan zonder gek staartje en mal internetpak. Er is nu ook publiek. Eén toeschouwer telt verbijsterd zijn vingers na: ‘Víjf-honderd designs?!?’ Het wordt de tribune écht te veel als [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: commercial, reclame, Strato

Vergeten woorden gered

6 november 2015 Reageer

Helaas is er weer een club voor opgericht, want zo zijn we in Nederland, en al helemaal als het om taal gaat: het Gezelschap Van Geadopteerde Vergeetwoorden. (Wat betekent dat nou eigenlijk? Dat men zich in het gezelschap van die vergeetwoorden bevindt? Dat die vergeetwoorden een gezelschap vormen?) Enfin, dat van die adopties, dat vergeten we maar even, aangezien het een wassen neus is, en grote onzin. (Frits Spits: “Het is werkelijk een feest als je in De Taalstaat hoort hoe serieus luisteraars de adoptie nemen. Ze beloven plechtig om goed voor het vergeetwoord te zorgen.”) Maar wel heel aardig is het boekje 1000 vergeetwoorden om te koesteren, dat ‘beschermvrouwe’ Nelleke Noordervliet heeft samengesteld. Het is, los van dat malle adopteren – daarover kunnen we slechts monkelen – , heel prudent om woorden als raapzaad en prutlip uit de taalkundige kwispedoor te plukken, voor ze voor eeuwig ribbedebie zijn. Toch heeft Noordervliet ook wel hier en daar zitten roethanen, want wat is er vergeetachtig aan woorden als rugzaktoerist, ridicuul, meesterlijk en pompeus? Nou ja, laten we er niet over kijven en kibbelen, want op de keper beschouwd mogen we in onze nopjes zijn met dit konterfeitsel van een taal op leeftijd. Kortom, niet schroomvallig blijven, maar schielijk naar de boekenzaak, potztausend!

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: 1000 vergeten woorden

De simpelste smartphone ter wereld

4 november 2015 Reageer

Wat we allemaal niet kunnen met onze smartphone. Maar nu is er een die helemaal niks kan. Het is de ‘minder is meer’-filosofie uitgewerkt tot in de uiterste, logische consequentie. De ZERO heeft de afmetingen en het gewicht van een iPhone 5, maar geen enkele functie. Nou ja, de suggestie van een smartphone in je broekzak. Een gevoel waar velen van ons aan verslaafd zijn. Maar de ZERO trilt nooit, je hoeft er nimmer op te kijken, kunt geen appjes versturen, geen muziek uitkiezen. Je hebt een telefoon bij je, maar [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: No Phone, ZERO

Misverstanden over Jezus

1 november 2015 Reageer

Jezus Christus is misschien wel de bekendste mens ooit. Maar wat is er eigenlijk óver hem bekend? Er zijn geen getuigenissen van ooggetuigen of andere tijdgenoten. Toch weten we langzamerhand best veel over de tijd waarin hij leefde en de culturele context van het Nieuwe Testament. Dankzij archeologische vondsten, oude teksten en kunstvoorwerpen en zelfs forensisch onderzoek kunnen we inmiddels enkele opzienbarende conclusies trekken over de figuur Jezus Christus. Wie hij was, en ook wie hij zeker níet was. .
Zo was hij vast en zeker [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: Jezus

Jolanda’s hoofd kost 22.032 euro

10 oktober 2015 Reageer

downloadDe duurste hersenpan ooit is de diamanten schedel van Damien Hirst. Die is in 2007 verkocht voor 100 miljoen dollar. Een goede tweede is het hoofd van Jolanda Steffens. Zij is directeur Werving en Selectie van ‘JS Consultancy’. Een headhunter dus. En niet zo maar een. JS Consultancy noemt zich ‘Kennis van de Overheid’ en ‘Beste Dienstverlener voor de Overheid’. Wekelijks adverteert JS in de Volkskrant. Altijd wordt daarbij het hoofd van Jolanda afgebeeld. Met een priemende blik en een bitse trek om haar dunne lippen staart ze ons aan, alsof ze wil zeggen: “Heb verdorie het lef eens om te solliciteren.” Nu is er iets geks aan de hand. [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: Jolanda Steffens, JS Consultancy

Voor Amsterdam is Amsterdam de wereld

26 september 2015 Reageer

Niet alleen in 010 (!!!), maar tot diep in het oosten van het land zijn langs de kant van de weg reclameborden te zien waarop ons wordt ingepeperd dat ‘Amsterdam wereldwijd een sterker merk is dan Nederland’. Kijk, daar kunnen we het als rest van Nederland mee doen. De boodschap is dus dat we als de sodemieter .amsterdam als domeinnaam van onze website moeten kiezen. Bij goede reclame gaat het niet [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht

Hoezo, ‘For Free’?

17 september 2015 Reageer

Een van de wonderlijkste bedrijfsnamen is ‘Fit For Free’. Daar kan iemand die een beetje Engels kent, toch niets anders van maken dan ‘fit voor niks’, ofwel gratis spinning, cardiotraining en ‘fitnessworkout’. Maar wie zich zonder portemonnee aanmeldt, komt bedrogen uit. ‘Gratis’ blijkt in de praktijk namelijk in te houden dat je minstens 9,95 euro per maand betaalt. Dat ‘bedrogen uitkomen’ moeten we letterlijk opvatten dus. Helemaal als je ziet [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: Fit For Free

De hele team werkte keihard

13 september 2015 3 Reacties

KnipselDe wereld van de eredivisievoetballer is maar klein. Zijn referentiekader bestaat uit een paar uur trainen per dag en een of twee keer in de week een wedstrijd van negentig minuten, plus de extra speeltijd. Verder uit tatoeages, opgeschoren haar, felgekleurde voetbalschoenen en een stoere auto. In het veld is er een beperkt maar handig repertoire aan gebaartjes en maniertjes. Na een goed, maar niet doeltreffend schot moet je met de vingers van beide handen vanaf de neus naar beneden wrijven. Als je vindt dat een aanstaande gele kaart onterecht is, steek je beide handen op met de handpalmen naar voren en maakt een zwaaiende beweging, alsof je beslist niet nog een laatste gebakje wilt. Je kunt ook het smekende gebaar van een middeleeuwse bedelmonnik maken, met de handen tegen elkaar en de vingers omhoog. Of je waaiert met een opgeheven vinger: nee scheids, [Lees meer…]

Categorie: Taal & communicatie, Uitgelicht Tags: Joël Drommel

  • « Vorige
  • 1
  • …
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • Volgende »

Recente blogberichten

  • De achterkant van de zomer 4 februari 2023
  • De weg kwijt 2 februari 2023
  • Slechts een herinnering 31 januari 2023
  • Athene in 3D 25 januari 2023
  • De meest magische plek op aarde 21 januari 2023

Ontvang blogberichten per mail

door Aftrap Communicatie