Kim vertelt thuis enthousiast over de groepsapp die in haar groep 7 is aangemaakt. Da’s handig en gezellig. Maar de vader van Kim vindt het niet zo’n goed idee. Hij vraagt zich af of het slim is dat alle leerlingen beschikken over Kim’s 06. En is het zeker dat de groepsapp alleen wordt gebruikt voor het doorgeven en uitwisselen van lesinformatie? Wie ziet erop toe dat er geen dingen op komen te staan die er niet thuishoren? Wordt pesten zo niet erg gemakkelijk? En hoe zit het met de privacy van de kinderen? Kim besluit geen lid te worden van de groepsapp. Een staaltje mediawijsheid. Het thema van het novembernummer van PrimaOnderwijs is Digiwijsheid. In opdracht van SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) schreef René Leverink Tekst een artikel over de plek van mediawijsheid in het onderwijs. SLO heeft een website over dit onderwerp gemaakt. SLO’s Allard Strijker: “Het is niet verplicht. Het is dus zaak leerkrachten te overtuigen van het belang van mediawijsheid. Samen met een aantal scholen is SLO aan de slag gegaan met formuleren van doelen en inhouden en het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen en voorbeelduitwerkingen voor de dagelijkse lespraktijk. Aan de leerkrachten nu de vraag: zien jullie hier toepassingen die aansluiten bij de visie van de school? Past het in de vakken, is het werkbaar? Met die feedback kunnen we verder op weg naar een samenhangend leerplanvoorstel mediawijsheid.”
Geef een reactie