• Reclame
  • Bedrijfsjournalistiek
  • Tekstredactie
  • Interviews
  • Onderwijs
  • CD-recensies

René Leverink Tekst

  • Home
  • Over René Leverink Tekst
  • OCW / blog
  • Taal & Communicatie / blog
  • Nieuws
  • Assortiment
  • Contact
Je bent hier: Home / Onderwijs, cultuur & wetenschap / Flitsende achtbaan

Flitsende achtbaan

15 juli 2016 Reageer

Opnieuw bezorgt het project All Of Bach ons veel plezier. Het gaat deze keer om BWV 1016, vioolsonate, nr. 3. Bach bedoelde deze duosonates eigenlijk als trio’s. Hoe dat zit, wordt uitgelegd in de toelichting, waarin sprake is van een ‘liefdesduet tussen klavecimbel en viool’: ‘“Sie machen mir viel Vergnügen, ohngeacht sie über 50 Jahre alt sind”, aldus Bachs zoon Carl Philipp Emanuel in 1774. Hij stuurde toen Bachs zes sonates voor viool en klavecimbel, BWV 1014-1019, naar Johann Nikolaus Forkel, die bezig was met een biografie over vader Bach. Carl Philipp Emanuel vervolgt dan “es sind einige Adagii darin, die man heut zu Tage nicht sangbarer setzen kann.” Als er één Adagio het label ‘zangerig’ verdient, is het wel het derde deel van de Sonate in E groot. Carl Philipp Emanuel noemde Bachs zes sonates overigens ‘Claviertrios’. De viool en de rechterhand van het klavecimbel zijn namelijk gelijkwaardige partners, terwijl de linkerhand een aparte baspartij speelt – echte triosonates dus.
Blijkbaar gaf de collectie van zes Bach zelf ook veel plezier. Hij schreef ze al relatief vroeg, in Köthen, maar heeft er tot zijn dood aan gesleuteld. Bijvoorbeeld toen hij in Leipzig kamermuziek maakte met zijn Collegium Musicum.
Heeft het klavecimbel in het trage openingsdeel van de Sonate in E groot nog een begeleidende rol – maar wel een zeer mooie, vol elegante ‘buigingen’ – in het Allegro wisselen de spelers al enthousiast thematisch materiaal uit. Het terecht beroemde Adagio zou dan weer een klassieke passacaglia kunnen zijn, ware het niet dat de viool al snel de ‘begeleidende’ akkoorden op zich neemt en het klavecimbel alle ruimte laat. Hier is de muzikale verstrengeling compleet: de muzikale partners kronkelen wellustig om elkaar heen. Een uitbundig slotdeel pakt uit met twee thema’s: ter begin en besluit een flitsende achtbaan van snelle loopjes, in het midden een meer lyrische lijn in wiegende triolen.’

Deel dit bericht:

  • Klik om op LinkedIn te delen. (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

Onderwerp: Onderwijs, cultuur & wetenschap Tags: All Of Bach, BWV 1016

Ontvang nieuwe blogberichten per e-mail

Vul je e-mailadres in om e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe blogberichten.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Recente blogberichten

  • Heimtückische Angriffe 4 augustus 2016
  • Tienduizenden vacatures in Turkije 3 augustus 2016
  • Het verhevene van buffelstront 2 augustus 2016
  • Een of ander verhaal 31 juli 2016
  • Aan een half woord genoeg 29 juli 2016

Ontvang blogberichten per mail

door Aftrap Communicatie