Ooit zullen we onze kleinkinderen vertellen hoe we voor muziek ‘on demand’ naar een winkel moesten, waar we voor twintig euro per stuk albums kochten die verpakt waren in bijna niet open te krijgen plastic doosjes. “Leuk,” zullen ze zeggen, terwijl ze een volgend liedje aanklikken in een menu dat met hun elektronische contactlenzen op tafel wordt geprojecteerd, en dat liedje beluisteren via ultradunne, draadloze speakers. Het tijdperk van de cd is nagenoeg voorbij. In moderne auto’s ontbreekt niet alleen de asbak, maar ook de cd-speler. Onlangs werd bekend dat er in 2105 voor het eerst in de geschiedenis meer digitale dan fysieke muziek verkocht is. Hoe dat komt? Streamen natuurlijk. Diensten als Spotify en Apple Music groeien maar door. Hun winst is sinds 2014 gegroeid met 45,2 %. Wereldwijd is de muziekomzet (streaming, fysiek en concerten) in 2015 met 3,2 procent gestegen is tot 15 miljard dollar, de grootste groei sinds 1995. Goed nieuws voor een industrie die jarenlang te kampen heeft gehad piraterij en illegaal downloaden.
Bron: Huffington Post
Geef een reactie