Het lijkt niet op te kunnen, met Malevich aan de Nederlandse museumwanden. Een jaar geleden nog een grote overzichtstentoonstelling in Amsterdam, nu in het sympathieke Drents Museum in Assen alwéér een Malevich-expositie. Deze keer van zijn minder bekende figuratieve werk, ontstaan na het huiveringwekkende zwarte vierkant uit het begin van de jaren twintig, dat zo ongeveer als het einde van de schilderkunst werd beschouwd. Abstracter kon het niet, zodat het logisch is dat Malevich de weg terug naar de figuratie insloeg. Uiteindelijk leidde dat tot prachtige, uiterst realistische portretten, waaruit blijkt dat Malevich niet alleen een robuust avantgardist en artistiek filosoof was, maar ook een groot schilder. Overigens beperkte hij zich ook in zijn sociaal-realistische werk, bijvoorbeeld de schilderijen van arbeiders op de kolchozenakkers, vaak tot de essentie. En tot die essentie rekende hij dan niet de gezichten van de arbeiders. Die kregen een soort universeel masker. Over maskers gesproken, aan het eind van de expositie zijn het authentieke dodenmasker en een gipsafdruk van zijn rechterhand te zien. Op de een of andere manier heel aandoenlijk. Ook aardig: van bovenaf gezien vormen de verschillende ruimtes van de tentoonstelling weer een bekend abstract schilderij van Malevich. In een van die ruimtes zijn de kostuums te bewonderen die Malevich ontwierp voor de futuristische opera De overwinning op de zon uit 1913. De opera zelf is ook te zien, in een video-opname van de uitvoering door het Slavisch Toneel, uit 2014. Klik hier voor een impressie van de tentoonstelling, die nog duurt tot en met 15 maart 2015. (In de video hieronder is ook sprake van de expositie van ‘kostbare eieren uit het Tsarenrijk’. Kostbare eieren??! Zoiets sla je meestal over. Doe dat niet, want je weet niet wat je ziet.)
Geef een antwoord